Allergivänliga dammsugare

 Hej igen bloggen! 

För mig som har allergier är allergivänliga dammsugare och regelbunden dammsugare inte något som underlättar mitt liv, utan det är ett måste för att jag ska må bra och slippa kli i ögonen, rinnande nästa och nästan känns mig sjuk utav symptomen. Det är såklart om jag inte äter mediciner, men jag är en sådan som vill stoppa i mig så lite som möjligt när det kommer till sådant och sparar istället det till pollensäsongen. 

Min lösning är att jag städar väldigt ofta och noggrant istället då damm lätt drar igång mina reaktioner. Men det är inte alla dammsugare som klarar av jobbet bra nog. Personligen använder jag mig av två olika typer av dammsugare som jag berättar mer om nedan. 

Robotdammsugare

Robotdammsugare är en "godsend" för mig. Man kan ställa in hur ofta de ska städa och jag har min körandes varje dag när jag är på jobbet och då tar den de stora ytorna i mitt hem så jag slipper att köra dem själv. Sedan behöver jag bara köra lite vid kanterna i rummen den har kört för där missar den ibland lite, mattorna kör jag med själv regelbundet då roboten inte får med sig riktigt allt där och såklart uppe på saker där den inte kommer åt. 

Vanlig dammsugare

Där roboten slutar tar min vanliga dammsugare vid. Där har jag köpt en modell med ett såkallat HEPA filter som renar luften på mikroskåpiska partiklar när jag dammsuger. Modellen jag har köpt är rekommenderad av astma och allergiförbunder samt testvinnare på dammsugarebästitest.se. Det är en Electrolux modell. Jag tycker den fungerar väldigt bra och inte bara för mina allergier utan även då den klarar av att städa alla underlag jag har hemma, förvisso inga tjocka mattor så där vet jag inte. Dessutom gillar jag att det är en modell som är byggd för att vara miljövänlig då den är gjord av mycket återvunnet material, jag tror det var runt 70% om jag kommer ihåg rätt. 

Samanfattning

Att ha allergier suger! Men det finns lösningar som inte kommer i tablettform och en av dem är att städa ofta och noggrant. Själv städar jag varannan dag och roboten kör varje dag. Det viktiga är att man köper en modell som är bra för oss allergiker, så jag rekommenderar alltid att kolla på astma och allergiförbundets hemsida innan man köper en produkt om man har samma problem som jag har. 

Hur gör ni? 

Så kära läsare, om ni nu är några där ute? Hur gör ni för att hålla era allergier i schack? Jag kanske har missat något och någon av er har ett bättre förslag eller något att lägga till i rutinen jag redan har. Kommentera gärna med vad ni tycker. 

Ha det så bra, så hörs vi snart igen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför ska man ha en riskokare?

Välkommen till min Blogg.